Hästarna i mitt liv!
Publicerat den

Rubriken skriven av Emma!
 
 
Melvinge: Tror han va född -88, korsning new forrest/hbl brun m stjärn, 152cm.
Fick ha denna häst på foder i ca 1½ år. Det första året va det mest skogsridning med ett å annat pass på banan. Melle som han kallades va en ganska svår häst, väldigt pigg och ganska oriden. Hade nog hoppat mellan ganska många ryttare! Jag va ju ingen stjärna heller eftersom jag tog över kontraktet efter 1 år på ridskola. Hade dock hjälpt till på Vibberstad i kanske 1½ år innan jag började på ridskola. Så jag hade ganska bra koll på andra saker utom ridningen!
Melle va en svårfångad häst i hagen, man kunde hålla på i nån timme! =/ Även om man hade havre som muta!
Det första året stod stod vi i stallet i Dagsberg som brukar ha får på somrarna nu för tiden!
 
Efter 1 år flyttade vi upp till Ljunga gård. Där stod Paulina Andersson (nu Bardun) Hon hade flera hästar och åkte i väg på träningar och tävlingar. Så jag började oxå hoppträna. För Eva Gudmundsson (Oa) som Paulina tränade för.
En sommar va vi på träningsläger för henne oxå! Mamma å pappa köpte en ny(!) hästtransport så vi kunde åka å träna! <3 
 
 
Blev träningar på VRF och ute på Flemminge. Efter ett tag tyckte väl oa att Melle kanske inte va någon stjärna så hon tyckte vi skulle köpa oss något annat! så vi började kolla runt, med hjälp av oa! 
 
Det slutade med att vi köpte Världens Bästa ANIARA <3 1999.
 
Aniara: sto -90 165cm e.Anart-Marocco
När vi provred Aniara i Gnesta så hade hon vilat ett tag eftersom ägaren inte hade tid. Men vi red några varv på banan och hoppade några skutt, minns att jag ramlade av henne oxå men jag va kär! <3
En fux med vita kotor bak och en ganska stor stjärn.
Jag ägde Aniara i 9 år innan jag sålde henne -08. Vi hade så kul ihop hon å jag! Tränade till en början för Oa och sen blev det även för Henrik von Eckermann och Lotta Björe bl.a. Första sommaren va vi på Dressyr läger för Kerstin Bindekrans.
 
Aniara och jag va ute och tävlade hoppning ganska mycket och va med i Div II flera år. Vi har flera vinster upp till 1.10 och segrade även i div II ett år. Det var en sån där häst som man ofta kom hem med placeringar i båda klasserna man startat! Minns speciellt en tävling på Skärlunda där jag vann både 1m och 1.10 =)
Även en när Mantorp hade tävlingar på travbanans mitt på gräset. Där vann jag 1m tror jag och man fick stå framför de andra placerade mellan 2 blomkrukor och så fick jag en vinstbukett och täcke! Lycka!
 
 
Jag lärde mig så otroligt mycket på denna fina häst och hon va supersnäll, vem som helst kunde rida henne och hon va snäll vid all hantering förutom när man skulle klippa henne under vintern, så fick man droga henne lite för att lyckas!
 
Aniara är den häst som har lämnat störst avtryck i mitt hjärta, saknar henne än dag, å då är det 4½ år sen jag sålde henne! Idag går hon som skogshäst hos en jättegullig familj, hon får hoppa några skutt ibland men hon är ju 22 år i år!
Från mitt besök hos Aniara 2½ år efter hon såldes! <3
Från clear round ca 1 månad innan hon såldes och hon har inte tävlat på nåt år..
 
2004 betäcktes Aniara och 2005 föddes ett välmående föl Alice!
 
Alice: Sto -05 e. De la gardie- Anart
Vi fick vara med under Aniaras fölning. Vi hade ställt klockan 2 ggr per natt och åkte bort till stallet för att kolla läget! Natten till den 14 maj 2005, kom jag dit och märkte att något va på G så jag ringde mamma och pappa och vi stod alla 3 och tittade när Alice kom ut! Vilken upplevelse.. Helt sjukt hur de klarar det på egen hand!
 
 
Alice kom att bli en väldigt bångstyrig häst med ett skarp psyke!
Redan som 1 åring va vi hos ronny åman för att få hjälp, det funkade ett tag men hon styrde oss människor med järnhand..
Sommaren -07 Hittade vi Alice liggandes i hagen.. gick in för att hälsa, hon reste sig inte, vi fick till slut piska upp henne och när hon va uppe ville hon bara lägga sig igen! Trodde kolik å ringde ut veterinären som trodde samma! hon blev behandlad men blev inte bättre under natten så på morgonen åkte vi till strömsholm där de konstaterade att hon hade förstoppning.. hade även mkt mask! Alice buköppnades och de tog bort en bit av tarmen.. efter en vecka lagom när vi skulle hämta hem henne fick hon feber, hon hade fått bukhinneinflammation oxå.. så efter 2 veckor incheckade på strömsholm fick vi hämta hem henne!
Då ville de inte ha kvar Alice eftersom hon va så sur när de skulle sköta om henne.. Så vi skulle fortsätta hålla såret rent under magen och det är ett under att inte någon människa blev skada, för hon kickade hej vilt när man rengjorde såret i början!
Hon blev iallafall frisk och reds in våren när hon blev 3, jag visade henne inte som 3-åring för vi va inte redo! Hon va snäll att rida in men efter ett tag tog hon lite överhanden över mig även när jag satt på!
 
Började verkligen bli rädd för denna häst, fick ingen kärlek av henne.. Så mkt tid och pengar man lägger på "hästeriet"måste det vara kul och jag hade inte kul längre, min häst högg och sparkade efter mig mest hela tiden, vad man än gjorde, gick man in i boxen vände hon baken till, borstade man henne kickade hon, ledde man henne till hagen stegrade hon sig och slet sig ett antal gånger..
 
Bestämde mig för att sälja henne så hon åkte till Klara Lindström som fick rida till henne lite i feb -09 och i slutet av mars va hon såld! 
Då skulle jag inte ha nån häst, hade tröttnat lite.. Men 3 månader senare hade jag köpt Shiloh! =)
 
Andra gången uppsutten hoppning m. Klara Lindström 
Löshoppning
 
Shiloh Smg: Sto -07 Chicago Z- Alpen Fürst
Här kommer även Lisas rubrik in: Varför jag köpte just Shiloh?
 
Satt på hästnet varje kväll och kollade, även bukefalos och blocket mm va sugen på nåt nytt..
Hade "bara" pengarna jag hade efter Alice, och visste att de inte räckte till en häst med stam och som var 8-12  år och tävlat endel.. Så kollade lite unghästar, mitt enda krav egentligen va att den skulle va trevlig i alla lägen, lätt hanterad mm och hoppstam helst ett sto! Hittade Shiloh som fanns på Smedby gård och uppfödd av Lotta Hadenius..Hon va så söt på bilden i annonsen med hennes yviga pannlugg och söta ansikte! Blev lite kär redan där! <3
Hon va 2 år, haft sadel och träns på sig och va ganska hanterad och trevlig i alla lägen. Vi såg henne bara löslongerad på ridbanan men jag tyckte hon va fiin!
 
Shiloh är så snäll i alla lägen verkligen, hon hoppar allt, hon är inte rädd för mkt och är lagom mycket go i!
Om några år kan nog denna häst bli en "ny Aniara"... Vi kan vara ute å tävla och hoppa lag, å jag tror att vi kommer ha det väldigt roligt ihop på tävlingbanorna!
 
I år har vi hoppat 1m felfritt flera gånger och debuterat 1.10 med 4 fel!
Planen är att kunna hoppa några 1m-1.10m innan säsongen är slut.. Vi får se vad det blir av det hela!
 
 
 
2 Filmer, den första är från tävlingsdebuten mars 2011 lokal 90cm på Vrf. Den andra är från vår senaste tävling på Rappestad juni-12 1.10cm.
 
 
Mamma och pappa har aldrig hållit på med hästar tidigare och mamma vågade inte ens gå in i stallet när jag hade Mellle.. De har alltid stöttat mig genom mockningar, skjutsningar, fodringar och ekonomiskt när jag gick i skolan och även idag hjälper mamma till om det behövs!
När vi köpte snälla Aniara började mamma tycka att det va roligare och hon red till och med på Aniara några gånger! Både mamma och pappa älskade Aniara!
Nu fick jag tårar i ögonen när jag tänker på hur de ställt upp och hur mycket jag saknar pappa mitt i allt skrivande! <3
 
Sådär! Mkt text bilder och filmer. Bra jobbat om du orkat läsa allt! 
 



Pernilla

Jätteintressant o kul att läsa :)
Du o Shiloh är så fina ihop! Lycka till imorgon nu, håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt.. <3



URL: http://peggs.spotlife.se


Clara

Inte så svårt att läsa allt, det var intressant och väldigt fint skrivet! / Clara gammal granne till Gunilla Nygren ;-)

Svar: Tack så mycket! Kul att du hittat hit! =)
Elin Eriksson



URL:


Madde

Hej
Skulle vilja se filmerna som inte längre finns kvar. Är de på Alice när hon är hos Klara Lindström?
Mvh Madde Alice nya ägare.

Svar:
Elin Eriksson



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?